تفاوت نان سبوس دار (کامل) با نان معمولی + خواص و مضرات (تحقیقات جدید)
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

درحالیکه نان یک وعده غذایی سریع محسوب می‌شود و عمدتا سالم محسوب می شود ولی سلامت آن بیشتر بسته به نوع نانی ست که انتخاب می کنید. در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی شما را با تفاوت انواع نان با یکدیگر و خواص هر یک آشنا می کنیم و بهترین نان را معرفی خواهیم کرد.

انواع نان

نان سفید: مغز گندم حاوی سه ماده است: فیبر، ماده مغذی و نشاسته. در تهیه نان سفید فیبر و ماده مغذی حذف شده و تنها نشاسته باقی می‌ماند. نتیجه این است که مواد مغذی کمتری در این نان وجود دارد.

نان گندم: نان گندم را نباید با نان سبوس‌دار اشتباه گرفت. این نان از آرد گندم تهیه می‌شود.

نان گندم سفید کامل: این نان از نوعی گندم تهیه می‌شود که روشن‌تر از گندم‌های معمولی (که قرمز هستند) است. اگر به نان سفید علاقه دارید اما می‌خواهید فیبر و مواد مغذی نان گندم را نیز دریافت کنید؛ این نان گزینه مناسبی محسوب می‌شود. از لحاظ مغذی بودن این نان شبیه نان گندم است.

نان سبوس‌دار: مانند نان گندم این نان نیز از دانه‌های کامل و سالم گندم تهیه می‌شود. علاوه بر گندم نان سبوس‌دار می‌تواند حاوی جو دو سر، برنج قهوه‌ای و دیگر مواد حاوی فیبر، ویتامین و مواد مغذی باشد. گندم خالص بهترین نوع گندم است و نان گندم یکی انواع مختلف نان غلات است. این دو نوع نان سالم ‌ترین نان‌های موجود در بازار هستند.

نان چند دانه‌ای (از چند نوع غلات تشکیل شود): اگر چه از اسمش نانی سالم به نظر می‌رسد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این نان از گندم خالص درست شده باشد. فقط به معنی این است که از چند نوع گندم (غلات) مثل گندم، جو و کوینولا تشکیل شده‌است. ممکن است در فرایند ساخت این نان فیبر و مواد مغذی موجود در غلات تشکیل‌دهنده حذف شود و ارزش غذایی آن کاهش یابد. به همین دلیل ممکن است به اندازه نان گندم یا نان سبوس‌دار مفید نباشد.

نان جوانه گندم: این نان از آرد جوانه گندم ساخته می‌شود، کربوهیدرات موجود در این نان به سادگی هضم می‌شود و همچنین جذب ویتامین و مواد معدنی از آن به سادگی صورت می‌گیرد.

سالم‌ترین گزینه کدام است؟

نانی که ۱۰۰ درصد از گندم خالص درست شده باشد، چه نان گندم باشد و چه نان سبوس‌دار، حاوی بیشترین مواد مغذی است؛ اما دقت کنید اگر روی یک بسته نان نوشته بود سبوس‌دار، تضمینی برای صحت این ادعا وجود ندارد. بهترین راه توجه به مهر جلوی بسته‌بندی است، اگر نوشته بود ۱۰۰ درصد یعنی کاملا سبوس‌دار است. این نان از ۱۶ گرم گندم خالص تشکیل شده‌است.

ادامه مطلب لینک زیر:

تفاوت نان سبوس دار (کامل) با نان معمولی + خواص و مضرات (تحقیقات جدید)





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: